fredag den 5. august 2016

Mal et monster (monsterfed billedkunst)


Dette forløb har indhøstet SÅ mange spontane udbrud fra særligt drengene i de folkeskoleklasser jeg har besøgt med mit roadshow gennem Åben Skole i Favrskov Kommune. Evalueringer som "Jeg troede slet ikke at billedkunst kunne være så sjovt", " Hvornår kommer du igen?" og "Det har bare været så sejt at have en hel dag til at male i - selvom jeg troede det ville blive kedeligt" får mig jo til at flyve derfra :-)


 Både samtidskunsten og gadekunsten er fulde af monstre og fantasidyr. I dette forløb tager vi på rejse med de mystiske, skæve, uhyggelige, sjove og forunderlige skabninger og undersøger hvem de er. På den måde inddrages kulturens billeder i et billedkunstforløb, som også bl.a. lukker op for samtaler om godt og ondt, hvad man kan være bange for, og om overtro. 

I arbejdet med monstre og fantasidyr er det intet, der er givet på forhånd. Ikke noget, der er rigtigt eller forkert. Billedarbejdet tager afsæt i elevernes fantasi og forestilling, og der lægges op til at eleverne opfinder deres egne monstre - måske med nogle helt særlige egenskaber og evner? Opgaven giver derfor eleverne en høj grad af kunstnerisk frihed og giver plads til det skæve, det skøre og det umulige.

I oplægget til mosnterforløb, kan kunstnere som Travis Louie, Theo Mercier (Spaghettimonster), Bortysk Leer, John Kenn Mortensen, Michael Kvium (Real Monsters) og julie Nord inddrages. Søg også på Pictoplasma - det er er verden af monstre. Jeg plejer også at vise et par monstre fra gamle dage og at komme omkring eventyrenes monstre i mine oplæg.        


Fulde af inspiration kaster vi os ud i at skabe vores egne monstre og fantasidyr. Vi tegner skitser og snakker komposition og farver inden vi går i gang med akrylmaleri i flere lag. Vi arbejder med både pensler, tusch og sjove, anderledes trykteknikker.
Eleverne arbejder individuelt på lærreder. 

De færdige værker er oplagte at bruge som udsmykning på skolen.

Forløbet egner sig fint til 3., 4.og 5. klasse. Jeg har også kørt det med 2. klasser sidst på skoleåret.   

Jeg er blevet meget glad for at bruge tavlemaling i billedarbejdet med børn. Det kan købes i superflotte farver hos AV Form. Fordelene er: Totalt lækre farver + god dækkeevne + god konsistens + hurtig tørretid. What´s not to like?  



Sådan kan du gøre: 
  • Vis eleverne billeder af samtids - og gadekunstens monstre. Snak om hvad et monster er og hvordan de kan se ud. Kender eleverne nogle monstre fra film, bøger og spil? TROR de på monstre? Kunstnere som Travis Louie, Theo Mercier (Spagetthimonster), Bortusk Leer, John Kenn Mortensen, Michael Kvium (real monsters) og Julie Nord kan inddrages. Søg også på Pictoplasma - det er en verden af monstre. Jeg plejer også at vise et par monstre fra gamle dage og at komme omkring eventyrenes uhyrer. 
  • Giv børnene masser af billedinspiration med ud på bordene og lad dem tegne skitser. Det er OK at stjæle idéer fra andre kunstnere og sætte sit eget monster sammen af dele fra allerede eksisterende monstre. Klip skitsepapiret ud, så det har samme format som lærredet, der senere skal males på. 
  • Mal bunden i lærredet med én farve. Mal evt. med et stykke grydesvamp. Gør meget ud af at fortælle eleverne, at vi arbejder LAG PÅ LAG og i rene farveflader, som i næste omgang dekoreres. For nogle er det en udfordring :-)        
  • Lad bunden tørre HELT inden du trykker mønstre på bunden med kødbakkebund, bobleplast, papringe fra taperuller, fluesmækker eller andet, som kan sætte flotte, grafiske spor. 
  • Når mønstrene er helt tørre, tegnes motivet op med tavlekridt. Det smarte er, at stregerne snildt kan viskes ud med en fugtig klud, hvis eleven ikke er tilfreds med kompositionen. Undgå små detaljer, men tegn omrids og øjne. 
  • Mal monstret med én farve. Mal evt. flere gange så farven dækker helt. 
  • Mal det hvide i øjnene.
  • Giv monstret mønstre. Fx striber eller prikker lavet med runde skumstempler.
  • Tegn konturstreger op med Poscatusch. 
  • Lad gerne eleverne skrive en lille kort tekst om deres monster. Fx: Navn, bopæl, yndlingsret, hvilke særlige egenskaber den har osv. 
  • Hold en fest for de FANTASTISKE monstre :-)


                                           




                           
























1 kommentar:

  1. Hej Line.

    Mange tak for at du deler dine gode ideer.
    Jeg har et spørgsmål vedr. Posca-tusser, som jeg kan se du bruger i dette projekt.
    Tusserne er ret dyre og derfor svære at få lov at indkøbe i folkeskolen. Har du ideer til alternativer?

    Bh Line

    SvarSlet